WALK IN SILENCE, DON'T WALK AWAY, IN SILENCE. SEE THE DANGER, ALWAYS DANGER, ENDLESS TALKING, LIFE REBUILDING, DON'T WALK AWAY. WALK IN SILENCE, DON'T TURN AWAY, IN SILENCE. YOUR CONFUSION, MY ILLUSION, WORN LIKE A MASK OF SELF-HATE, CONFRONTS AND THEN DIES. DON'T WALK AWAY.

čtvrtek, března 08, 2007

Play Beyond


(Propagaci prvního PSX nechávám stranou záměrně. To jsem ještě pořádně nevnímal.)


Pokud jde o reklamu, má souboj herních konzolí Sony Playstation 3 a Nintendo Wii úplně jasného vítěze.

Komunikace Sony se ohledně PS2 vedla v duchu výjimečnosti. Snad kromě standardních pre-launch spotů, v nichž byly zobrazeny grafické možnosti černé krabice (vzpomínám si například na osamělý Dodge Viper z Gran Turismo v dešti, což často vysílali v přestávkách Champions League), pracovala promotion vždycky na tom, aby byl Sony Playstation vnímán jako brána do jiného, fantazií nabitého, světa. Printová i televizní reklama si dávala záležet na tom, aby si respondenti často nebyli jisti tím, co si mají vlastně z toho všeho odnést za sdělení. Celá promotion Sony Playstation 2 byla postavená na originálních nápadech. Ať už šlo o povýšení ovládacích symbolů (křížek, čtvereček, trojúhleníček a kolečko) na samostatný výrazový prostředek jejich zapojením do masově užívaných výrobků (Bubblewrap) nebo šokujících souvislostí (Jesus), práci se zkratkou konzole (Maze) nebo o nechutnou, dokonale výtvarně ztvárněnou, provokaci (Spring, Bodies). Sony nešlo snadnou a trapnou cestou (po níž kráčí v tuhle chvíli Gates a spol.), na které se vykřikují slogany bohaté na předponu nej-, ale zvolilo vlastní. A každým krokem poctivě budovalo osobitou image značky Playstation. Z téhle cesty naštěstí neuhýbá ani při propagaci Sony Playstation s továrním číslem tři. Zatím jsem měl tu čest se třemi tv spoty a favoritem se okamžitě stala Rubik's Cube. Jednoduché a nepřeplácané zpracování se simple pointou. Svým způsobem kouzelné.

Narozdíl od spotů na Nintendo Wii. Konzole s revolučním ovládáním má promotion jak z jiné planety. Všechny čtyři reklamy prodávají Wii úplně stejným způsobem, jako konzoli určenou do rodiny, popřípadě do místnosti, kde se nachází dva a více lidí. Komunikace probíhá ve všech případech úplně stejným způsobem, liší se akorá prostředí. Sice divák vnímá, že se hry ovládají nečekaným způsobem, ale finální leitmotiv je úplně jinde. Zatímco Sony Playstation 3 má ksicht herního zařízení, které dává na prdel normálnímu životu jeho majitele, Nintendo Wii podle kampaně směřuje do pozice produktu, s nímž se pobavíte s přáteli, rodiči a/i prarodiči (hlavně abyste byli 2+). Nasnadě je potom otázka, čím se takové Nintendo Wii liší třeba od alba fotek, kde jste jako mimino, nebo Scrabble? (nadsázka) Nintendo nehraje ani hru Microsoftu, ani hru Sony. Stojí někde uprostřed, zlatá střední cesta. Je nijaké. Nejhorší možná situace. Prohra.

Bonus: Výborná reklama na třetí konzoli do party - XBOX 360 - která byla z nějakého podivného důvodu zakázána. Jak říká Destroyer - "Reklama už není, co bejvala."


Playstation 3 TV Ad - Baby
Playstation 3 TV Ad - SixAxis
Playstation 3 TV Ad - Rubik's Cube
Playstation 2 Print Ad #01 (Bubblewrap)
Playstation 2 Print Ad #02 (Jesus)
Playstation 2 Print Ad #03 (Maze)
Playstation 2 Print Ad #04 (Spring)
Playstation 2 Print Ad #05 (Bodies)

Nintendo Wii (František Fuka, Hrej.cz)
Nintendo Wii (Redakce, Hrej.cz)
Nintendo Wii TV Ad #01
Nintendo Wii TV Ad #02 (Los Angeles)
Nintendo Wii TV Ad #03 (Naperville)
Nintendo Wii TV Ad #04 (Sports)

Bonus:
XBOX 360 Banned TV Ad
XBOX 360 (Redakce, Hrej.cz)