WALK IN SILENCE, DON'T WALK AWAY, IN SILENCE. SEE THE DANGER, ALWAYS DANGER, ENDLESS TALKING, LIFE REBUILDING, DON'T WALK AWAY. WALK IN SILENCE, DON'T TURN AWAY, IN SILENCE. YOUR CONFUSION, MY ILLUSION, WORN LIKE A MASK OF SELF-HATE, CONFRONTS AND THEN DIES. DON'T WALK AWAY.

sobota, června 17, 2006

Too Fast!


O zábavu máme postaráno všichni, co čteme (ne)pravidelně New Music Magazine. Některý čtenáře tam po necelým roce a půl existence serveru začalo pálit, že se recenze na desky objevujou někdy až překvapivě brzo, což se rovná jednomu jedinýmu faktu - redaktoři si hudbu prachsprostě stahujou, nelpí na kráse spojení disk+krabička+booklet+celofán a všechno to dělaj jenom proto, aby byli první! Exkluzivita, honění vlastního ega, ješitnost - nepamatuju si všechno, ale je tam toho fakt hodně a je to vážně veselý. Je jasný, že tohle všechno nemohla odstartovat nějaká kytarovka, to by každej přešel ledabylým mávnutím ruky, potažmo odzívnutím. Musela to bejt ikona. Taky byla. Nikdo menší než Thom Yorke, srdce Radiohead, i když to kdekdo nerad slyší, protože Radiohead jsou přeci kapela! Fotříci progresu, jak říká kámoš. Což je mimochodem jedna z nejlepších recenzí, jaký se někomu může dostat.

Bavili jsme se o tom se Švejdíkem v rozhovoru, co se snad v nejbližších dnech (do konce června/začátkem července) objeví vedle "NIN inspired loga" výše zmíněnýho webu. Fanoušci Priessnitz mají ke kapele ten zvláštní silnej druh vztahu, kdy mají pocit, jako by byli její součástí, ozubený kolečka v soukolí. Proto reagovali tak podrážděně, když se jednalo o Umakart, proto špatně vydejchávali, že je Jaro v reklamě. U Radiohead to bude asi tak. Sice je to jenom moje domněnka, ale reakce "já jsem slyšel desku už před třemi týdny, jsem fanoušek, taky píšu recenze...proč jsem ji tedy nenapsal? protože mi to nepřišlo fér." mi přijde jako fajn opěrnej bod. Neříkám, že je to něco špatnýho, rozhodně se nesnažím soudit, ale proč by se nemohla někde objevit recenze měsíc před vydáním? Když je disk dostupnej (ne)oficiální cestou - btw. ano, promo disky jsou skutečně venku. Recenze přeci automaticky neznamená "jděte a stáhněte si to", i přesto, že hodnocení k tomu může lákat víc než je zdrávo. Navíc mi přijde divný, že když šlo i jinou desku, nikdo se neozýval. Připadá mi to, jako by se Thom Yorke a Radiohead (jejichž přínos hudbě je neoddiskutovatelnej) stavěli do pozice nad ostatní kapely. Jakože o těch & těch jo, ale o Thomovi ne.

To, že se hned u další recky, která je mimochodem taky na desku, co oficiálně ještě nevyšla, objevila rejpavá reakce ohledně toho "kde se sebrala tahle promo kopie", beru jenom jako trapnej pokus o to, jak si užít patnáct vteřin, resp. jednu diskusi svý slávy. Nuda.

Objektivně (jak to jen jde): Koho by ta recenze zajímala třeba právě o ten měsíc pozdějc? Nebo v době oficiálního releasu v Český republice (pokud by nějakej vůbec byl, pokud je, tak se omlouvám, nezjišťoval jsem to)? K dobru dávám ukázku z rozhovoru s kolegou-redaktorem na téma Hooverphonic: "...a kdyz uz me nahodou neco bavi, tak mi nejaky idioti, kteri si to stahli a nedaj si praci zjistit, kdy to vlastne U NAS vyslo, omlatej o cumak ze to napsany pozde...ackoliv o tom zatim skoro nikdo nepsal..."

Tohle se opravdu nikdy nevyřeší...

Komentáře:

Anonymous Anonymní napsal...

Je to asi o úhlu pohledu. Já z principu muziku nestahuji, a desky obvykle kupuji z bazaru, kde se už teď dají sehnat dost brzo po vydání. Pořizuji si pochopitelně jen ty desky, které mě zajímají. Vždycky mi přišli směšní ti hamouni co chtějí mít všechno. A tak recenze na desku, která byla otištěna dřív než si ji seženu, mě prostě nezajímá - fakt ve chvíli kdy mám desku v ruce (a je mi ta recenze k něčemu) nebudu někde hledat půl roku starej výplod někoho, kdo to psal na základě stažené ukradené kopie dva měsíce před vydáním.
Takže na otázku "Koho zajímá recenze měsíc po vydání" odpovídám hlasitým MĚ! Připouštím, že je nás asi takových málo - podle toho jak skomírají klasické papírové časopisy.
Ale hrdě (a pro mě za mě třeba nafoukaně) si o sobě myslím, že to je znak toho, že mě ta muzika opravdu zajímá, že nejsem případ oněch povrchních konzumentů, kterým jde hlavně o to, aby mohli dělat ramena, že to slyšeli první, ale tři měsíce poté o nahrávce, kterou předtím opěvovali, ani nevzdechnou...

20/6/06 13:14

 
Anonymous Anonymní napsal...

dodržovat základní pravidla vkusu!
tzn. recenzi psat po oficialnim releasu, bude to trvat este 1-2 generaci nez se to tu vstreba lidem do krve, ale bude to tak, pokud mezitim nedojde k fatalni klimaticke zmene:)
hudbu vypaluju a rozsiruju, ale kdyz mi James rekne, ze proste zadnej vypal ode mne nechce, tak jdu a ten original proste koupim. Petr

20/6/06 13:30

 
Blogger Vít Čondák napsal...

Jenom tak na okraj - to, že se debata rozjela zrovna u Yorka, myslím není dáno "specifičností" Radiohead (nebo jen okrajově), ale hlavně tím, že Radiohead má hodně fanoušků, takže byla větší šance, že se někdo ozve, protože spousta lidí ten termín vydání znala. Když to samé udělá PP u nějaké obskurní desky, která u nás ani nepůjde do distribuce, tak si toho samozřejmě ani nikdo nevšimne.

20/6/06 16:03

 

Okomentovat

<< na hlavní stranu