WALK IN SILENCE, DON'T WALK AWAY, IN SILENCE. SEE THE DANGER, ALWAYS DANGER, ENDLESS TALKING, LIFE REBUILDING, DON'T WALK AWAY. WALK IN SILENCE, DON'T TURN AWAY, IN SILENCE. YOUR CONFUSION, MY ILLUSION, WORN LIKE A MASK OF SELF-HATE, CONFRONTS AND THEN DIES. DON'T WALK AWAY.

pátek, září 15, 2006

Despair


Čím jsme jako diváci specifičtí, co máme v seriálech rádi?
Možná to lépe poslouží, když připomeneme, co na českého diváka naopak nezafungovalo, co moc nemusíme.
Byla tu - i mediálně - velká očekávání od seriálu 24 hodin s hlavním hrdinou Jackem Bauerem. Americký kultovní seriál se ale u českého publika nijak zvlášť neuchytil. Stejně tak se například nikdo neodvážil natočit pro české diváky domácí sitcom, situační komedii s dodatečně vloženým smíchem nebo potleskem neviditelného publika.

České publikum oceňuje v seriálech blízkost a možnost identifikovat se s hrdiny. Zároveň nemá rádo experimentální formáty, v tom je hodně konzervativní.

Jako příklad opět Jack Bauer: seriál byl postavený na tom, že se obrazovka rozdělila na několik polí a my jsme viděli paralelní děje v jednom čase. To rozdělení obrazovky o sobě otevřeně říká, že seriál je čistě televizní výrobek. Prozrazuje, že se nedíváme na zápletky v reálném ději, ale na televizi jako technickou věc, na její obrazovku. V životě přece nikdy nemůžeme vidět realitu tak, že máme čtyři políčka a čtyři děje. Čtyři pole v obrazovce a běžící časomíra diváka zkrátka ruší.


Ten seriál mne také zajímal, ale udržet čtyři děje a ještě sledovat časomíru, to je možná lepší odpočinout si při jízdě autem.

Přesně tak. Diváci chtějí a jsou na to zvyklí, aby pro ně byl díl televizního seriálu padesáti minutami úplně volného času a prostoru, v němž nemusejí o ničem přemýšlet, mohou se uvolnit, zapomenout na všechny starosti, nechávat se volně nést dějem.

Proto nemají ani rádi, když se jakkoli upozorňuje na formu seriálu jako to je u 24 hodin, nemají rádi příliš rafinované trikové scény, nemají rádi seriály, které jsou hodně odkloněné od skutečnosti. Třeba takové, kde je hodně mystiky nebo tajemna, kde je z děje příliš vidět, že je někým někde vymyšlený.

MF Plus 38/2006: Češi mají seriálový gen (ptal se Jaromír Hasoň, odpovídala Irena Reifová z katedry mediálních studií Fakulty sociálních věd UK)


Českej divák je teda z větší části naprostej trouba, kterej, když se mu obrazovka rozdělí na čtyři části, okamžitě přepíná, protože je to moc experimentální. To mi ho teda vyndej. Experimentální mi spíš přijdou dialogy v seriálu Rodinný pouta, ale ty zase českej divák žere, div se neudusí. Proto se tu asi do nekonečna budou produkovat slaboduchý pytloviny. Co na tom, že Prison Break je trochu překombinovanej, co na tom, že se 24 rozhodla dělit obraz na 2-4 části? Aspoň mají ty seriály něco do sebe, mají atmosféru (minimálně jejich první série). Jsem zvědavej, kolik českejch diváků, co viděli první epizodu Lost, celej ten seriál dokoukaj. Českej divák je prostě stejnej trouba jako českej posluchač. Proč bych poslouchal něco, co neznám? Proč bych se díval na něco, co je jiný? Je to zoufalá situace, když někomu přinesete něco dobrýho až pod nos a on vás vyfuckuje s tím, že to nezná. Největší problém českejch lidí je v jejich pohodlnosti, až zarážející nechuti něco objevovat, pátrat po novejch věcech. Jasně, jsou tu světlý výjimky, ale ty snadno a lehce zaniknou pod nánosem bahna lenochů, automatickejch konzumentů.

Češi pořád melou, jak jsou evropskou zemí, ale to, že máme na svým území áčkovej filmovej festival z nás nějaký borce nedělá. Leda hovno. Možná by se mohli Češi probrat a pochopit, že seriál už neznamená jenom to, že si večer sednu k televizi a vypnu. Dobrej seriál nedělaj jenom dobrý herci, krerý se stejnak jenom točej mezi stanicema, ale taky to okolo. Rodinný pouta dosaděj do příběhu gaye a myslej si, jak to není cool a světový. Celý je to tady pozadu. Od propagace až po titulky. Takhle dementní závěrečný melodie mají jenom mexický telenovely. Je to smutný. Je mi z toho smutno. Největší průser ale je, že tu chybí celková odvaha udělat něco zajímavýho. Pod odvahou si představěj tv stanice maximálně tak použití The Nihilists (Mickey Bar) v jedný scéně. Teď nás čeká na ČT Poslední sezóna, seriál o chlápkovi, co se vrací z NHL. Jsem zvědavej. Hlavně aby tam nebyl při zápasech moc videoklipovej střih, to by českej divák nemusel vydejchat....

Komentáře:

Blogger Mr. Hide napsal...

Irena je asi normální akademická píča s pocitem intelektuální nadřazenosti a se vzděláním odpovídajícím 70. letům v ČSSR.Soudím tak hen z jejího slovníku a na základě formy, jakou prezentuje jistě pozoruhodné výsledky svého velmi potřebného výzkumu. Jestli ale nepřestane zobecňovat a používat komoušský pojmy jako "divák" pro skupinu o mnoha miliónech lidí, taky se jí může stát, že si jí "divák" podá. Socioložka, která něco vyzkoumá a pak to prezentuje jako univerzální pravdu je stejně nebezpečná, jako novinář kterej to otiskne. Já jsem taky "divák" a byl bych rád, kdyby o mě už nikdy nemluvila nebo alespoň nelhala. Strašný. To jsem se zase rozčílil. Sociologická touha vyzkoumat pravdu za pomoci zobecňujících lží je odporná až k blití. Celej život poslouchám, že Němci nemaj smysl pro humor,maminky mají rády růžovou, divák nechce split-screeny, tohodle si zákazník nevšimne, to logo cílovka přehlídne,respondent nepochopil pointu, občan tohle nepotřebuje. Fašisti! Hajzlové! Fuj! Ahoj Tucznaku, sorry za znečištění blogu slovním průjmem :-)

15/9/06 18:35

 
Anonymous Anonymní napsal...

A krome toho Irca keca. Natocit sitcom s predtocenym smichem u nas nekdo "odvahu" mel - Novaci (nebo jak se ten paskvil jmenoval). A dokonce dve rady, jedna lepsi nez druha :)
Na druhou stranu si ale myslim, ze bylo par serialu "mimo", ktere se u nas chytly napr. Twin peaks, X-files.
Paul

15/9/06 22:08

 
Blogger tucznak napsal...

4 destroyer: PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (1971).
Přednáší na katedře mediálních studií Fakulty sociálních věd UK a je členkou Centra pro mediální studia. Překládá odbornou literaturu z angličtiny a zabývá se teoriemi a výzkumem populární kultury. Je editorkou publikace Slovník mediální komunikace.

15/9/06 23:22

 
Blogger tucznak napsal...

4 Paul: hned nasledujici otazka.

To jsou ale všechno atributy třeba kultovního Městečka Twin Peaks...
My máme pocit, že ten seriál byl hodně sledovaný. On ale zůstal spíš výběrovou intelektuální zábavou než nějakou obzvlášť masovou záležitostí.


coz je asi trochu protimluv...

15/9/06 23:25

 
Anonymous Anonymní napsal...

No já nevím, ale podle mě uspěl nejen Twin Peaks, ale bezesporu i třeba M*A*S*H, Červený trpaslík, Jistě pane ministře (premiére) - a to rozhodně nejsou špatné záležitosti...

17/9/06 11:55

 
Blogger tucznak napsal...

4 richard volny: s tim M*A*S*Hem bych souhlasil, ale ten zrovna nezapada do konceptu, co se tu resi.

O sledovanosti Red Dwarfa se muzeme jenom dohadovat, vzhledem k tomu, ze ho davali vzdycky az pozde vecer a ted jeho reprizovani dokonce nahradili jinym britskym serialem (sice pak bude pokracovat ale...).

Cesi obecne na britskej humor moc nejdou, protoze vyzaduje zapnuti mozku, coz dost z nich povazuje u sledovani serialu za neslychanou drzost.

17/9/06 12:22

 
Blogger Jan Binder napsal...

Mě zrovna LOST, o kterém tu padla zmínka, přijde jako hrozná pičovina. A nemám na tom rád právě to, co všichni obdivují. Všechny zápletky mi přijdou jak z prdele vytaženej kýč, dialogy stejně uvěřitelný jako Rodinná pouta. Nicméně je pravda, že to mohl zapříčinit "kvalitní" dabing TV Nova...

18/9/06 10:13

 
Blogger Vít Čondák napsal...

Teda já moc nechápu, kvůli čemu se to tady vztekáte. =) Sociologové samozřejmě mluví o "většinovém divákovi", tak se nedivte, že se tam nemluví o vás. Jakékoliv zobecnění samozřejmě maže nuance, ale zadavatele reklamy nakonec nuance taky nezajímají, jeho zajímají ta čísla na konci a čtyřicetiletých prodavaček je zřejmě víc než dvacetiletých hudebních publicistů. =)
A nemyslím si, že v "pokrokové cizině" je situace výrazně jiná. V USA taky není nejslavnějším seriálem Twin Peaks, ale Dallas a Dynastie. (Twin Peaks mělo v USA dobrý začátek, ale jak přibývalo nadpřirozených jevů, tak šla sledovanost dolů.) Nebo si přečtěte nějaké rozhovory s Monty Python - Flying Circus se v TV držel spíše díky shodě okolností, protože ve sledovanosti taky rekordy zrovna nelámal.
To, že se dnes mluví o 24 a Lost jako o hitech, je důsledkem změněné situace na americkém TV trhu. Díky vyššímu počtu stanic je publikum roztříštěné a tím pádem se za úspěch dnes považují nižší čísla.

18/9/06 14:33

 

Okomentovat

<< na hlavní stranu